Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

vrijdag 4 november 2011

Waarom ik voor buitenlandse schaatsers ben

Vanaf vandaag is er het hele weekend weer schaatsen op tv. Het Nederlands Kampioenschap Afstanden om precies te zijn. Uiteraard zal hier een Nederlander winnen, Nederlands Kampioenschap tenslotte. Bij de schaatssport doet zich het eigenaardige verschijnsel voor dat ik bij internationale wedstrijden altijd hoop dat een niet-Nederlander wint. Dit terwijl ik bij andere sporten toch net zo chauvinistisch ben als de meeste andere mensen (hoewel ik chauvinisme eigenlijk een raar irrationeel verschijnsel vindt).
Ik denk dat deze voorkeur iets te maken heeft met het feit dat buitenlanders hier de underdog zijn. Zo'n Tsjechische Sáblikova moet naar een ander land en van haar eigen spaarcentjes om te kunnen trainen. Dus als zij wereldkampioen wordt in plaats van Nederlandse schaatsters met dikke vette sponsors achter zich en alle faciliteiten met een vingerknip bij de hand, dan vind ik dat mooi. En als altijd alleen maar Nederlanders winnen, krijgt de schaatssport iets provinciaals. Helaas krijg ik vaak niet mijn zin, zeker niet als Sven Kramer straks weer volop mee gaat doen. Gelukkig zijn Nederlanders een ramp op de 500 meter. En ik zou willen dat de Noren weer eens serieus meededen, toch een natie met een groots schaatsverleden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten