Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

zondag 20 november 2011

Door de Krimpenerwaard

Deze week liep ik dwars door de Krimpenerwaard (het gebied tussen de Lek en de Hollandse IJssel) van Schoonhoven naar Haastrecht. Eigenlijk was het plan door te lopen naar Gouda, maar daar kwam niks van terecht. Schoonhoven is een alleraardigst oud-Hollands stadje. Soms lijkt het wel alsof het oude Holland geheel door Anton Pieck is bedacht. Schoonhoven is daar een voorbeeld van. Een groot deel van mijn wandeling liep langs de Vlist, een kronkelend riviertje dat stroomt tussen de Lek en de Hollandse IJssel van Schoonhoven naar Haastrecht. Wie houdt van het Hollandse polderland (en ja daar houd ik van), kan in de Krimpenerwaard zijn of haar hart ophalen. Soms heb je plaatsen waar Nederland perfect plat, weids (of is het wijds) en leeg schijnt en je de kreet "Nederland is vol" welhaast belachelijk voorkomt. Zo ver het oog reikt vlakke graslanden met her en der wat weldoorvoede koeien met welgevulde uiers. In Schoonhoven koffie gedronken in eetcafé Aan de Brug. Behalve mij waren er nog twee klanten die in het engels (een in Italiaans accent) een zakelijk gesprek hielden. In het dorp Vlist heb ik thee gedronken in een gelegenheid waarvan ik de naam vergeten ben. Uiteindelijk besloot ik de tocht met opnieuw thee in café-restaurant Over de Brug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten