Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

woensdag 21 maart 2012

Nabokov en de muziek

Ik ben nu 'Speak memory' van Wladimir Nabokov (1899-1977) aan het lezen. Over dat boek wellicht later meer. Maar een opvallend detail dat al vrij aan het begin van het boek in het oog springt is de verhouding van de schrijver tot de muziek. Daarover zegt hij: "Overigens spijt het mij te moeten zeggen dat ik muziek onderga als een willekeurige opeenvolging van meer of minder irritante geluiden." Volgt nog de mededeling dat violen nog tot daar aan toe zijn, maar blaasinstrumenten zijn echt onverdraaglijk. Zo'n mededeling schokt je enigszins. Je bent geneigd te denken dat van muziek houden (uiteraard niet van alle muziek), een kwestie van beschaving is en dat alleen grofbesnaarde zielen muziek niet kunnen verdragen. Maar Nabokov is toch een uiterst beschaafd mens. Ik ben dan wel benieuwd of dat vaker voorkomt, intellectuele muziekhaters.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten