Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

zondag 18 maart 2012

De laatste overlevenden van vroeger

Mensen van mijn leeftijd (59) behoren tot de laatsten die vroeger nog hebben meegemaakt. Ik zag de melkboer nog melk uitgieten in een porseleinen kan. Ik zag de kolenboer nog kolen brengen voor de haard. Ik moest met de kit de kolen halen in het kolenhok. Mijn moeder moest de was nog door de wringer halen en laten bleken in het Blauw. Er kwam nog regelmatig een scharensliep. We luisterden naar hoorspelen op de radiodistributie: Saskia en Jeroen en Snabbeltje. We hadden geen douche en Vim doodde nog 99% van de huishoudbacteriën. Er was een groentenboer, een melkboer en een bakker die kwamen aan de deur en hun kar werd nog getrokken door een paard. Dat heb ik allemaal nog gezien. Wie jonger is als ik niet meer. Dat stemt soms weemoedig, maar zonder heimwee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten