Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

vrijdag 4 mei 2012

Wandeling van Dodewaard naar Rhenen

Vrijdag 27 april stapte ik op het kleine station van Hemmen-Dodewaard uit het Syntustreintje voor een wandeling door de Neder-Betuwe. Vanaf het station liepen enkele fraaie paden in  de richting van het landgoed Hemmen. In het gelijknamige meer dan pittoreske dorpje was een horecagelegenheid Kerkplein 10 genaamd. Het had al buiten het dorp een bord neergezet met de tekst "Koffie 200 mtr." wat er uitnodigend uitzag, de zaak bleek echter nog gesloten te zijn. Maar het dorpje Hemmen zag er vriendelijk uit en het landgoed was een mooi lommerrijk park waar het goed toeven was.

Na Hemmen kwam ik te lopen over een graspad langs het Lingekanaal dat aangelegd was om het overtollige water van de Linge en het omringende land af te voeren naar de Nederrijn. Het graspad was bezaaid met bloeiende paardenbloemen, waardoor het je geel voor de ogen zag. Bij de Rijndijk aangekomen vervolgde ik mijn weg richting Opheusden. Ik koos voor de weg parallel aan de dijk door het gehucht Lakemond, maar deze keuze betreurde ik, want die weg was wat saai. Het meest opwindende was de autobus die u hier ziet afgebeeld.

Net voorbij Opheusden kwam ik via een aantrekkelijk natuurgebied in de uiterwaarden bij het veer dat mij naar het bekende natuurgebied De Blauwe Kamer bracht. Ik nuttigde wat in het gelijknamige café-restaurant en maakte een ommetje door het natuurgebied (een aanrader) alvorens de pont weer terug te nemen.

Via de Marsdijk liep ik in de richting van de Rhenense brug. Deze Marsdijk was in mijn herinnering ooit geheel onverhard. Nu was  er echter op een groot deel asfalt aangebracht. Het uitzicht op de Nederrijn en de Grebbeberg was echter indrukwekkend. Dat geldt ook voor het uitzicht vanaf de brug. In café-restaurant Cunera naast het station van Rhenen dronk ik nog een welverdiend glas bier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten