Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

zondag 13 mei 2012

Is Robert Gesink een Jos Verstappen?

Een Jos Verstappen is een sportman of -vrouw waarvan iedereen voortdurend zegt: "Dat is een hele goeie. Hij heeft nú toevallig een beetje pech, maar anders was het een potentiële winnaar van grote prijzen." Jos Verstappen (alle respect overigens, zelf kan ik niet eens autorijden) is een toonbeeld van zo'n sportman. De hele carrière van deze Formule 1 coureur hoorde je dat hij in aanleg een hele goede racer was die nog eens GP's ging wonen. Nu had hij echter nét de verkeerde auto. Of hij vloog toevallig uit de bocht, of zijn wagen vloog in brand. Uiteindelijk eindigde zijn loopbaan zonder grote prijzen.

Zoiets is er ook met Robert Gesink (alle respect overigens, zelf ben ik na enkele tientallen kilometers rustig peddelen alweer moe). Hij wordt in staat geacht hoge ogen te gooien in de Tour de France. Echter: je kan er op wachten, een van de eerste etappes van de Tour. Je hoort op het nieuws dat er een valpartij is geweest. Is Robert Gesink daarbij betrokken? Ja. Valt z'n blessure mee? Nee.

Reuze vervelend natuurlijk voor zo'n jongen, zo'n smak op het asfalt kan gemeen zeer doen. Maar iedereen zegt dan: "Ja, Robert is een grote. Als-ie niet gevallen was, dan had hij wellicht op het podium gestaan in Parijs." Zal hij eindigen als Jos Verstappen? Ik vrees van wel. Ik hoop, vooral voor Gesink zelf, dat ik ongelijk heb. Maar zijn Lance Armstrong, of Miguel Indurain, of Bernard Hinault in hun grote jaren ooit gevallen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten