Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

maandag 21 oktober 2013

Wat is toch een kedelijn?

Toen ik vele jaren geleden nog een kind was, leerde ik op school diverse liederen. Eén daarvan verhaalde over een agrariër afkomstig uit Zwitserland. Aan zijn hand leidde hij een ezel. En op die ezel lag een doek. Daar ging hij mee naar een snijderke (kleermaker) toe. De boer verzocht dit snijderke uit die doek een kedelijn te maken. Enfin die kedelijn wordt gemaakt, maar valt uiteindelijk niet in de smaak. Onze Zwitserse vriend had een lijf gelijk een koe. De tekst van het lied wordt aan het eind van elke regel onderbroken door kreten als kadee kadolleke kada en labberdi labberda labberdonia. Kortom een gezellig Nederlands volksliedje, niks mis mee. Maar er is toch een probleem.

Heeft u enig idee wat een kedelijn is? Vreemd genoeg wordt dit lied door vele Nederlanders op zijn tijd gezongen zonder enig benul wat dit is. Ik wist het toen ik op de kleuterschool het lied leerde ook niet, maar dat vormde voor mij geen probleem. Ik stelde me zelf wel iets voor bij dat woord kedelijn. In mijn fantasie was het een soort cape-achtige mantel. Maar deze inbeelding was nergens op gebaseerd, behalve op de klank van het woord kedelijn. Zojuist legde ik de vraag wat een kedelijn is voor aan Google. Daar kwam men via Petra van Boevere op een middeleeuws bovenkleed dat men boven een wambuis aantrekt. Eerlijk gezegd roept deze omschrijving geen beelden bij mij op. Buiten dat lied van die Zwitserse boer duikt het woord kedelijn ook nergens op. Ook woordenboeken kennen het woord niet, althans niet online. Gelukkig heb ik als kind nooit aan mijn opvoeders gevraagd wat kedelijn is. Zij zouden mij het antwoord schuldig moeten blijven en dat heb ik ze bespaard. Hieronder kunt u het lied beluisteren.

2 opmerkingen:

  1. Kedelijn staat ook niet in het Middelnederlands handboek (Verdam), maar wel Kedel: kiel. Het lijkt me dat het daarvan een verkleinwoord moet zijn. Kieltje dus?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En op de zoekterm "opa zingt" kan men het héle lied beluisteren.

    BeantwoordenVerwijderen