Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

maandag 31 december 2012

Bestaat instinct nog?

Tijdens de biologielessen in mijn jeugd viel nog wel eens het woord instinct. Het hield het, als ik 't goed heb, raadselachtige verschijnsel in dat dieren, zonder dat iemand ze dat geleerd heeft, in bepaalde situaties adequaat reageren. Zo zal een jonge antilope die voor het eerst geconfronteerd wordt met een leeuw, zonder aanmoediging van buitenaf, het op een lopen zetten. Trekvogels besluiten spontaan naar het zuiden af te reizen in het najaar. Ergens heb ik mijn twijfels bij deze leer van het instinct. Het heeft mij iets te magisch. Daar komt nog iets bij. Neem kleine kinderen. Als de leer van het instinct juist is, zouden zij dol zijn op gezonde voedingsmiddelen als spruitjes, witlof en sla. Daarentegen zouden ze walgen van ongezonde producten als patat, snoep en hamburgers. Iedere ouder weet dat dit niet waar is. Die natuurlijke voor- en afkeuren gelden trouwens niet alleen voor kinderen, ook vooral veel mannen zijn er mee behept. Pleit dit gegeven niet tegen de leer van het instinct? Bestaat die leer van het instinct eigenlijk nog? Ik acht ook mogelijk dat ik het met dat spruitjesverhaal verkeerd zie. Wie daarover zijn of haar licht wil laten schijnen is welkom. Overigens: ik vind spruitjes, mits goed gekookt, lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten