Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

maandag 7 januari 2013

Ten zuiden van Dordrecht: wandeling 5 januari


Op 5 januari maakte ik een wandeling ten zuiden van Dordrecht. De tocht begon bij het gloednieuwe treinstation Sliedrecht-Baanhoek waarvandaan je al snel op het fietspad langs de spoorbrug over de Beneden-Merwede komt. Het weer was overwegend grijs, maar op wat lichte sproeiregen na  droog. Na de spoorbrug passeerde ik een park met een golfbaan. Al snel daarna diende zich de mogelijkheid voor een kopje koffie aan in café Bij Berry. Dat etablissement was gelegen naast een kunstskibaan waar ik onder meer een geduldige leraar skiles zag geven aan een groepje kinderen. Ook het bange jongetje dat niet durfde kreeg zijn aandacht. Het café afficheerde zich nadrukkelijk als après-skicafé. De meeste gasten waren ook mensen die er kwamen om te skiën of daarnaar te kijken. Ik had appeltaart bij de koffie, die wel lekker was, maar pas uit de koelkast kwam en dus wat aan de koude kant.

Via een modderig grasdijkje bereikte ik de Zeedijk. Dat is een soort scheidingsdijk die dwars door de polder ten zuiden van Dordrecht voert. Deze dijk bracht me naar de Merwededijk waarlangs een fietspad de Merwede volgde. Het was nog hoog water en op enkele plekken stond het fietspad onder water. Het uitzicht aan mijn linkerhand bestond uit rietkragen en wilgen die nu onder water stonden maar waar normaal mooie wandelpaadjes doorheen voeren. Het is eigenlijk een soort uitloper van De Biesbosch. Dit fietspad volgde ik zo'n zes kilometer. Daarna ging de tocht de Bieschbospolder in waar ik theedronk in Paviljoen De Viersprong, gelegen in een fraai natuurgebied. Na De Viersprong liep ik naar station Dordrecht-Zuid. Ik had afgezien van mijn plan om over de Moerdijkbrug naar Lage Zwaluwe te lopen, want dat leek me toch wat ver bij nader inzien. De laatste paar kilometers waren niet zo boeiend, want ze voerden door de buitenwijken van Dordrecht. Ik kwam nog wel grote hoeveelheden wandelaars tegen. Dat bleken deelnemers aan de Oliebollentocht. Die wordt elke eerste zaterdag van het jaar georganiseerd. De deelnemers krijgen aan het eind enkele oliebollen. Bij het NS-station Dordrecht-Zuid kon ik helaas geen gelegenheid ontwaren om een goed glas bier te drinken, waarmee men een wandeling toch eigenlijk dient af te sluiten. Dus bracht het spoor mij met ongeleste dorst weer huiswaarts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten