Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

zaterdag 15 oktober 2011

Het Jos Verstappensyndroom

Voor ik ga uitleggen wat het Jos Verstappensyndroom is, wil ik allereerst zeggen dat ik het grootste respect koester voor deze Limburgse coureur. Hoe zou ik anders? 'k Heb niet eens een rijbewijs.
Jos Verstappen was een Nederlandse Formule 1 coureur die vooral actief was in de jaren '90. In Nederland heerste het geloof dat Jos Verstappen een grote was die Grand Prixen kon winnen en wellicht ooit wereldkampioen worden. Alleen déze race had-ie toevallig pech, of had-ie de verkeerde auto. Maar als-ie ooit de goede auto had en minder pech dan... Zo verstreken de jaren zonder dat Jos Verstappen iets van enige betekenis won. Dat kun je hem niet kwalijk nemen, maar ja. Ik denk dat wel vaker Nederlandse sporters gebukt gaan onder zo'n Jos Verstappensyndroom. Ik denk bijvoorbeeld aan een Robert Gesink. Het heeft denk ik te maken met de gedachte in Nederland dat we overal maar wereldkampioen in moeten worden. Belgen hebben dat bijvoorbeeld niet zo. Die zijn alleen maar goed in wielrennen en biljarten en daar zijn ze, volgens mij dik tevreden mee. Belgen hebben ook geen sporters met een Jos Verstappensyndroom. Ik heb overigens ook het grootste respect voor Robert Gesink. Zelf ben ik na 30 kilometer rustig pedaleren alweer moe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten