Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

vrijdag 14 oktober 2011

Een boekje in het bos

Op een mooie septemberdag maakte ik een korte wandeling van Bilthoven naar Lage Vuursche door de Ridderoordsche bossen. Het pad voerde mij langs een open plek waar een kleine boerderij stond. Voor die boerderij stond langs het pad, zo'n houten kistje en een doosje waarin je geld kon doen. Zoiets zie je wel vaker. Je kunt dan tegen een kleine betaling wat appels, pruimen of ander ooft dat dan juist oogstklaar is meenemen. Echter in dit kistje lag geen fruit van het land. Nee in dit kistje lagen boeken, tweedehands pocketboeken die je voor een euro per stuk mee mocht nemen. Ik koos voor Droomkoninkje van Herman Heijermans (1864-1924). Dit boek ben ik nu aan het lezen. Heijermans is vooral bekend geworden als toneelschrijver (denk maar aan Op hoop van zegen en Eva Bonheur). Droomkoninkje is een van zijn laatste werken, gepubliceerd in het jaar van zijn dood. Het gaat over een elfjarige licht gehandicapte jongen. We zien de wereld vanuit zijn perspectief. Dat levert ontroerende passages op. Ik ben nog aan het begin en heb al kennisgemaakt met de jongen en zijn beide lieve ouders, zijn pasgeboren zusje en de feeksachtige buurvrouw. Je voelt meteen een grote sympathie voor dit gezin, maar de onheilswolken pakken zich al samen, wanneer vader op de dag dat zijn dochter geboren wordt, zijn baan verliest. Benieuwd hoe dit verder gaat. Op de foto: Villa Eijkenstein halverwege Bilthoven en Lage Vuursche.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten