Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

woensdag 30 januari 2013

De koning mag blijven

Ooit was ik een overtuigd republikein. Het koningschap was in mijn ogen een achterhaald middeleeuws instituut en het systeem van erfopvolging tart iedere vorm van redelijkheid. Eigenlijk vind ik dat nog steeds, maar ja, anderzijds.

De veruit grootste groep Nederlanders schijnt de monarchie ontzettend leuk te vinden. Dat blijkt elk jaar alweer op 30 april (straks 27 april). En sinds koningin Emma, eind negentiende eeuw, kunnen de uitvoerders van het koningschap zich steeds verheugen in een mateloze populariteit. En het ligt in de verwachting dat dit bij het aantreden van Willem-Alexander niet zal veranderen. Om één of andere reden wordt breeduit in de Nederlandse samenleving onze monarchie als iets van veel waarde beschouwd.

Daarbij heb ik niet de indruk dat ons koningshuis veel kwaad kan. Het lijkt mij niet dat er in politiek Den Haag, onder invloed van de vorst, besluiten zijn genomen die we anders nooit genomen zouden hebben. Soms valt het argument van de financiële kant van de zaak. En het zal ook best wat kosten zo'n hofhouding en al die paleizen. Maar op de totale rijksbegroting is het pinda's en een republiek is ook niet gratis. Het is niet zo dat wanneer we het koningschap afschaffen dat de oplossing van het begrotingstekort significant dichterbij komt. Al deze dingen brengen mij tot de overtuiging dat ik mij over het bestaan van een monarchie in Nederland niet druk hoef te maken. Zo lang de meeste mensen het leuk vinden, mag het koningschap blijven. En behalve wanneer koningsdag in het weekend valt, levert het nog een extra vrije dag op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten