Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

vrijdag 2 november 2012

Was Holden Caulfield depressief?

In NRC zag ik The Catcher in the Rye van JD Salinger omschreven als een roman over de depressieve puber Holden Caulfield. Ik dacht huh? Was Holden Caulfield depressief? Is mogelijk. Het is weer een paar decennia geleden dat ik The Catcher las. In mijn herinnering was Holden niet depressief. Meer een intelligente jongen die zich verbaast over de hem omringende domheid en een wat incestueus gevoel voor zijn jonge zusje heeft. Ik zal het boek toch eens na moeten lezen om uit te vinden of Holden echt depressief was. Lijkt me geen straf. Voor zover ik me herinner leest het boek als een trein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten