Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

vrijdag 23 november 2012

In memoriam Hannie Lips

Toen ik nog klein was had je iedere woensdag- en zaterdagmiddag kindertelevisie op de enige beschikbare zender. Die we dan ook aanduidden als dé televisie.
Vooraf keken we geboeid een kwartier naar het testbeeld, een verschijnsel dat ik jongere mensen niet meer kan uitleggen. Vijf minuten vooraf klonk er bij herhaling een viertonig pingeltje waarop mijn vader altijd de woorden "Het gaat niet door" zong. Het gebodene op zo'n middag wisselde per omroep van dienst. De VARA had Pipo de Clown, de NCRV Swiebertje, de KRO had Dappere Dodo. De VPRO zette ons Kabouter Kandelaar voor, een programma dat ons aller afkeuring kon wegdragen. Tussendoor had je ook een programma als De Verrekijker met korte reportages over kinderen in verre landen.

Dit alles aangekondigd door de omroepster van dienst. Zo had de VARA Elles Berger, de NCRV Tanja Koen en de KRO de meest legendarische: Hannie Lips. Zij was, denk ik, de enige omroepster die bij ons kinderen écht populair was. Ze werd dan ook Tante Hannie genoemd. Beroemd was haar manier van zwaaien bij het einde met beide handen voor het gezicht. Jammer dat daar geen You Tubefilmpje van bestaat. Tante Hannie overleed 19 november 2012.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten