Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

woensdag 6 november 2013

Liberalen en conservatieven en natuurbehoud

Gisteren liet het VVD-Tweede Kamerlid Ton Elias weten een verbod op natuurcompensatie te bepleiten. Nu is het nog zo dat wanneer ergens een nieuwe weg wordt aangelegd of een ander werk waardoor eventueel natuur verloren gaat, men dit compenseert door elders nieuwe natuur te creëren. Hier nu wil Elias vanaf.

Daarop reageerde Sywert van Lienden met een tweet. Daarin vroeg hij zich af waarom de VVD de natuur zo haat en hij zag daarin een onderscheid met conservatieven in Groot Brittannië en Duitsland die meer liefde voor de natuur zouden hebben. Je kunt je natuurlijk afvragen of het voorstel van Elias voortkomt uit natuurhaat en of hij symptomatisch is voor zijn partij. Wel blijkt uit Van Liendens tweet dat hij de VVD en de Britse conservatieven (die Duitse conservatieven kan ik niet zo goed plaatsen) als geestverwanten ziet. Ik denk dat dit een vergissing is. Het is uitermate liberaal om bezwaren te hebben tegen een door de overheid verplichte hindernis voor bijvoorbeeld de aanleg van wegen. De overheid moet in liberale ogen zich zo weinig mogelijk zich bemoeien met maatschappelijke ontwikkelingen. De overheid dient zich  te beperken tot wetshandhaving en veiligheidsbewaking.

Landschap
Conservatisme daarentegen is voortgekomen uit verzet tegen de liberale revoluties van de 19e eeuw. Zij zijn gehecht aan het handhaven van oude waarden en normen. En het ziet ook een rol van  de overheid in het bewaren daarvan. Ik kan mij voorstellen dat natuur daarbij behoort en dat dus vanuit die visie natuurcompensatie een goede zaak is.

Veel misverstand over dit soort zaken ontstaat door het feitelijk ontbreken van een echte conservatieve partij in Nederland. Veel mensen met een conservatieve instelling wenden zich dan tot de VVD of tot een rechts-populistische beweging. Maar dat maakt hen zelf nog niet tot conservatieve bewegingen. Overigens geen misverstand, ik ben zelf geen conservatief of liberaal, maar een uitermate gematigde sociaal-democraat. Ik zou een echte conservatieve partij overigens wel een aanwinst van het politieke landschap vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten