Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

woensdag 25 september 2013

23 september: Van Zaandijk tot Ilpendam

Afgelopen zondag wandelde ik van Zaandijk naar Ilpendam, een tocht van 18 kilometer dwars door het Noord-Hollands landschap. Het weer was overwegend bewolkt, hoewel af en toe een bleek zonnetje zich toonde. Het was niet koud en dus eigenlijk best fatsoenlijk wandelweer. Wie in deze streek gaat wandelen moet de schoonheid van de leegte kunnen ervaren. Weidse weiden waarin zwart-witte koeien geduldig staan te herkauwen en schapen wachten tot ze weer geschoren worden, afgewisseld met moerassige stroken met moerasflora en rietkragen en altijd op de verre achtergrond de buitenwijken van steden als Zaanstad, Purmerend en Amsterdam en in die uitgestrektheid gestrooid de trotse Noord-Hollandse stolpboerderijen. Aan het begin van de wandeling kwam ik door
het Openluchtmuseum De Zaanse Schans waar het wemelt van schilderachtige groene houten huisjes, houtzaagmolens en Japanse toeristen. Voor ik aan mijn tocht begon, was er nog tijd voor een kopje koffie met appelgebak in Hotel D' Vijf Broers. Fijn appelgebak, maar waar is toch dat ouderwetse appelgebak gebleven met een krokante bodem van zandtaartgebak en echte stukken appel.
Via een het noordelijke puntje van Het Twiske, een recreatie- annex natuurgebied, bereikte ik langs een smal weggetje door het Ilperveld, het pontje over het Noord-Hollands Kanaal dat mij naar het dorpje Ilpendam bracht waar ik een glas bier dronk op het terras van Het Wapen van Ilpendam. Vanuit Ilpendam gaan er veel bussen naar Amsterdam CS. Daarvan nam ik er één.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten