Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

woensdag 11 september 2013

Der Vaderen Erf

Afgelopen zondag kwam ik via de nalatenschap van mijn vader in het bezit van het boek Der Vaderen Erf. Dit boek was in eerste instantie eigendom van mijn grootmoeder die in 1964 overleed. Tot mijn tiende logeerde ik daar vaak en bladerde dan altijd gefascineerd door dit boek. Het boek stamt uit 1952 en was een uitgebreide reprise van een soortgelijke uitgave uit 1912.

Het is, zoals de titel al doet vermoeden, een boek over de vaderlandsche geschiedenis, boeiend geschreven door J.J. Moerman. Maar het meest opmerkelijke aan dit boek zijn de illlustraties. Die kon de gebruiker sparen bij producten van Koek- en Beschuitfabriek G. Hille en Zoon (dit bedrijf bestaat wellicht niet meer). De meeste zijn ongeveer 10 bij 5 centimeter, maar er zitten ook enkele afbeeldingen tussen van een halve of hele pagina. Ze blinken uit door een fantastisch oog voor detail en een bijna natuurlijke levendigheid. Het zijn aquarellen van de hand van J.W. Heijting die hier niet onderdoet voor de roemruchte Cornelis Jetses. De afbeeldingen zijn weliswaar enigszins geromantiseerd, maar toch heb ik bij verschillende historische vaderlandse gebeurtenissen nog steeds het beeld voor ogen, zoals J.W. Heijting dat ooit voor ons geschilderd heeft.
Hiernaast bijvoorbeeld de oorspronkelijk paginagrote afbeelding van de landing van koning Willem I te Scheveningen in 1813.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten