Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

donderdag 17 december 2015

Heeft Judith Herzberg gelijk?

Deze week vernamen wij dat de dichter/toneelschrijver Judith Herzberg enkele maanden geleden boos uit het comité van aanbeveling van het Verzetsmuseum is gestapt. Steen des aanstoots was het feit dat koning Willem Alexander een tentoonstelling over politieke gevangenen opende. Deze vorst is namelijk getrouwd met de dochter van iemand die in de jaren '70 deel uitmaakte van een regering die een belabberde reputatie had en heeft als het gaat om mensenrechten in het algemeen en het omgaan met politieke gevangenen in het bijzonder. Kortom: Willem Alexander werd door Judith Herzberg afgerekend op het doen en laten van zijn schoonvader.
Ik weet natuurlijk niet of u schoonouders heeft en wat uw relatie is met hen is. Maar voelt u zich op welke wijze dan ook verantwoordelijk voor hun doen en laten?. Zelf komt Willem Alexander uit een familie die zich sinds Emma altijd keurig aan de democratische spelregels heeft gehouden. Wellicht niet altijd van harte, maar toch. En gedurende de tweede wereldoorlog hebben de leden van die familie een positieve bijdrage geleverd aan de uiteindelijke nederlaag van het nazisme. Wederom, wellicht niet altijd van harte, maar toch.
De echtgenote van de koning heeft zich op de dag dat de verloving publiek werd gemaakt, gedistancieerd van het regime waar haar vader deel van uitmaakte. Maar, zegt Herzberg, "Hij zou zich in woord en geschrift wat meer expliciet ten nadele van mensenrechtenschendingen moeten uitlaten." Ik heb nu geen voorbeelden bij de hand, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand twee en een half jaar staatshoofd van Nederland kan zijn, zonder zich bij gelegenheid in die zin uit te spreken. En dan nog: is die eis van Herzberg redelijk? Dat kun je je redelijkerwijs wel afvragen.
Om kort te gaan: het kost mij moeite om begrip te krijgen voor de houding van Judith Herzberg. Iemand afrekenen op de daden van zijn schoonvader lijkt me niet fair.
Overigens, voor zover ik daar kennis van heb genomen, heb ik alle respect voor het dicht- en toneelwerk van Judith Herzberg. Ik ga straks weer een paar gedichten uit haar bundel Botshol lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten