Ronalds ideeën

Welkom op mijn blog vol wetenschap, sport, kunst, cultuur, natuur en politiek. Stof die stemt tot nadenken en reflectie.

woensdag 29 augustus 2012

Wandeling Woudenberg-Leersum

Op donderdag 23 augustus wandelde ik van Woudenberg naar Leersum. Een belangrijk deel van de route ging over het traject waar eens de spoorlijn Amersfoort-Kesteren liep. Deze in 1886 aangelegde spoorlijn moest een schakel worden in de belangrijkste spoorverbinding tussen Amsterdam en Duitsland. Onder andere door concurrentie tussen verschillende spoorwegmaatschappijen is er van die ambitie weinig terecht gekomen. Toen in 1944 de spoorbrug bij Rhenen werd vernield, besloot men het maar zo te laten en de spoorlijn niet meer in werking te stellen. Nu is het een door struiken en bomen omzoomd pad tussen Leusden en de huidige spoorlijn van Utrecht naar Arnhem.
Ten zuiden van die spoorlijn en de A12 kwam ik terecht in een gebied genaamd het Leersumse Veld bestaande uit een vijver en wat heideveldjes. De heide stond in bloei maar werd enigszins overwoekerd door het gras. Wellicht een gevolg van de bezuiniging op het natuuronderhoud?
Overigens werd me toch weer duidelijk dat ik geen bostype ben. Zeker als de zon weg is, vind ik bossen een wat claustrofobische en sombere sfeer hebben.
In Leersum heb ik nog een bier gedronken op het enige terras horend bij een pannenkoekenrestaurant. Vreemd genoeg was ik de enige gast op dit terras, terwijl het toch fraai weer was. Leersummers zijn denkelijk geen terrastypes. Ik was nog getuige van een aanrijding tussen een scooter en een auto, gelukkig zonder schokkende schade of verwondingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten